Tandlægeskræk – Hvad du selv kan gøre for at komme skrækken til livs

Næsten alle fobier kan behandles og tandlægeskræk er ingen undtagelse.

Skrevet d.
Tilbage Næste

Odontofobi eller tandlægeskræk som det kaldes til dagligt, er et ganske almindeligt og udbredt fænomen blandt befolkningen i Danmark. Almindeligvis er det, når patienten er nervøs eller bange for at gå til tandlægen. I virkeligheden er det ikke selve tandlægen, patienten er utryg og bange for, men nærmere behandlingen, undersøgelsen eller instrumenterne.

Tandlægeskræk har mange forskellige former og grader af intensitet. Patientens angst kan ofte relateres til deres måde at tænke på.

Næsten alle fobier kan behandles og tandlægeskræk er ingen undtagelse. Som patient kan du være helt rolig. Der findes hjælp til at overkomme din skræk, så du trygt og smertefrit kan sidde i tandlægestolen igen. Som patient skal du være indstillet på, at du selv har et ønske om at komme af med din tandlægeskræk og at det kan lade sig gøre. Derudover er det et must, at tandlægen er i stand til at give den nødvendige hjælp. Et fortroligt samspil mellem tandlæge og patient er essentielt for at behandle og forebygge tandlægeskræk. Hvis du ønsker at få et billede over omfanget af din angst for en tandbehandling, så skal du tage følgende test: Test om du har tandlægeskræk

Som patient kan du selv gøre meget for at komme skrækken til livs. Ofte er det din måde at tænke på, der forstærker hele angstbilledet. Hvis du gerne aktivt vil gøre noget, skal du først og fremmest erkende og acceptere, at du har tandlægeskræk i stedet for at bortforklare angsten. Det er ganske normalt at udvikle en angst, men det er ikke ensbetydende med, at du skal flove dig over den. Der er mange, der deler dit problem. Det er vigtigt, at du har tillid til den tandlæge du vælger. Hvis du ikke har tillid til din nuværende tandlæge, så skift til en tandlæge, der interesserer sig i at behandle patienter med tandlægeskræk. Tal med din tandlæge og sig, hvad du er utryg ved og hvorfor. Sørg for at være veludhvilet og i bedst muligt humør, når du møder op til behandling. Når du ringer og bestiller en tid så sørg for, at det er så tidligt som muligt, så du ikke går og er nervøs hele dagen. Hør musik, enten på din mobiltelefon eller MP3-afspiller, som gør dig rolig. Det er vigtigt, at du er så velforberedt som muligt ved at møde op i god tid, så du kan blive bekendt med dine omgivelser på klinikken. Det kan hjælpe at lave forskellige indåndingsøvelser, mens du sidder og venter. Du kan evt. bede om et beroligende middel fra din tandlæge. Når du går ind til tandlægen, så bare tag det helt roligt og gør det, der falder dig naturligt ind. Tal med din tandlæge om selve behandlingen, og hvad der præcist skal ske, så du ikke bliver overrasket over noget undervejs. Hvis behandlingen tillader det, kan du bede om at få et håndspejl udleveret, så du selv kan følge med i behandlingen. Det kan hjælpe.

Bryd den onde cirkel

Vi mennesker tilrettelægger vores hverdag således, så vi undgår ubehagelige situationer. Det er et klassisk fænomen som gentager sig hos patienter med tandlægeskræk. Det starter som regel med, at man har angst for at gå til tandlægen, så man undgår tandlægekonsultationen og den nødvendige behandling, hvilket medfører dårlig mundhygiejne og smerter. For en række patienter vil den mangelfulde vedligeholdelse af tandsættet bevirke til halitosis (dårlig ånde) og dårlige tænder. Læs: (Gode råd til daglig tandpleje). Mange bliver skamfulde og flove, fordi deres udseende ændrer sig, hvorfor de helt holder op med at smile, når de er i nærheden af andre.

Tandlægeskræk – Et dårligt mindset.

Yderligere bliver man bange for at tage til tandlægen efter lang tids fravær, da man er bange for at få at vide, hvor slemt det står til samt det økonomiske aspekt der spiller ind; det koster flere penge nu, fordi tilstanden i munden er værre.

Man opsluges hurtigt af denne onde cirkel, hvor tilstanden kun gradvist forværres, hvis ikke den brydes.

Hvordan opstår og udtrykkes angsten?

Som menneske har vi en utrolig evne til at skabe billeder, være kreative og linke oplevelser, bevidste som ubevidste, til os selv. Et fælles træk for angstpatienter er de følelser, tanker, billeder, ord og lugte de forbinder med tandlægen og tandlægeklinikken. Det igangsætter en række reaktioner i kroppen, som f.eks. hyperventilering, kvalme, muskelspændinger eller øget svedproduktion. Der er stor forskel på intensiteten af symptomerne fra patient til patient. De ovennævnte symptomer er blot nogle få ud af mange, men det de alle har tilfælles er, at de får patienten til at undgå tandlægebesøget og dermed ikke blive vejledt og behandlet for behandlingskrævende tilstande i munden.

Tandlægeskræk – Når angsten overtager.

Patienten sidder tilbage med en følelse af frustration og forvirring over, at tilstanden konstant forværres. De føler ikke at de kan ændre den, men skamfuldt accepterer situationen.

Hvad kan du som patient gøre for at kontrollere angsten

En stor del af angstbilledet der skabes, starter i patientens tanker, som derved udløser en række kropslige reaktioner, der forværrer situationen yderligere. Hvis du som patient forsøger at få styr på dine tanker, vil du kunne formindske angsten og ligeledes reducere de kropslige reaktioner. Som tidligere nævnt kan du undersøge, hvilken musik eller duft der hjælper dig til at slappe mere af. Jo mere positiv du bliver, jo mindre ubehag føler du, derved mindskes angsten.

Der er en række øvelser, du som patient kan lave, for at slappe mere af

Først og fremmest skal du have styr på dit åndedræt. Din indånding og udånding skal være kontrolleret og rytmisk. Du skal sætte dig i et behageligt og roligt lokale, hvor du udelukkende koncentrerer dig om at slappe af. Skiftevis spænder du dine muskler (del dem gerne op), holder spændingen i nogle sekunder, og så slapper du helt af. Dette gentages adskillige gange, så du kan mærke den afslappede følelse, og hvordan du bliver balanceret. Hele seancen skal højst tage 8 minutter. Når du er fortrolig med øvelserne, kan du altid udføre dem på klinikken inden en behandling.